Home » » Elektrische fiets met middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor?

Elektrische fiets met middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor?

Voordelen en nadelen van de verschillende motoren bij een elektrische fiets. De voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor.

Bij elektrische fietsen kan de motor ingebouwd zijn in het voorwiel (de voorwielmotor), in het achterwiel (de achterwielmotor) of in het frame (de middenmotor). Elk systeem heeft zijn eigen voordelen en nadelen.


De plaats van de elektrische motor bij een fiets is van belang bij het comfort, maar ook de kracht van de motor speelt een rol.

Motor in het achterwiel

Een motor in het achterwiel lijkt een duwtje in de rug te geven. Dat fiets heel plezierig het duwtje voelt als heel natuurlijk. Bovendien is het goed voor de stabiliteit dat je gewicht op de motor rust. Elektrische fietsen met de motor in het achterwiel kunnen een krachtige motor hebben.


Motor in het voorwiel

Een motor in het voorwiel van een elektrische fiets lijkt de fietser voort te trekken. Het gewicht van de motor in het voordeel is erg gunstig voor de balans van de fiets. Maar om te voorkomen dat de fiets doorslipt kan de motor niet al te krachtig zijn. Een elektrische fiets met motor in het voorwiel is dan ook niet aan te raden in Zuid-Limburg of in ander heuvelachtig gebied.

Voorwielmotoren hebben echter ook veel voordelen. Ze zijn stiller, bieden de mogelijkheid tot vrijeloop en ze zijn makkelijker te onderhouden. Ook zijn ze qua prijs vaak heel interessant.


Elektrische fietsen met middenmotor

Bij deze elektrische fietsen zit de motor meestal helemaal in het midden van het fietsframe. Een middenmotor bij een elektrische fiets geeft een heel natuurlijk aanvoelende ondersteuning. Daarnaast voelt de fiets door het lage zwaartepunt erg stabiel aan. Een krachtige motor is bij een elektrische fiets met middenmotor heel goed mogelijk

Door de hoge populariteit van de Bosch fietsmotoren bij de fietsfabrikanten komen er steeds meer fietsen met middenmotor op de markt, maar het leeuwendeel van de Nederlandse elektrische fietsen maakt nog steeds gebruik van een voorwielmotor. 

Voor het fietsen in Nederlandse omstandigheden (plat!) is een elektrische fiets met voorwielmotor meestal de beste keuze. Bij de fietsen van de Nederlandse merken (bijvoorbeeld Sparta, Gazelle, Batavus) komt dan ook vooral de voorwielmotor voor, terwijl buitenlandse elektrische fietsen vaak een middenmotor hebben.

Zie ook:

Foto: Shimano voorwielmotor

Onderwerp:
Hier kijken we naar de voordelen en nadelen van de motorposities bij elektrische fietsen. Met alle voordelen en nadelen van de voorwielmotor, achterwielmotor en middenmotor van de e-bike.

-->