Er zijn twee soorten versnellingen voor de fiets. De naafversnelling en de derailleurversnelling. Hier leggen we het verschil uit, en wijzen je op de voordelen en de nadelen van beide soorten versnellingen.
Vaak is het aantal versnellingen op een fiets al een indicatie wat voor soort versnellingen het betreft. Een naafversnelling kent namelijk maximaal 14 versnellingen, en een derailleur maximaal 27 versnellingen. Een fiets met meer dan 14 versnellingen heeft dus altijd een derailleur.
Naafversnelling
Een naafversnelling is weggewerkt in de naaf van het achterwiel. Dat heeft als voordeel dat stof en vocht er slecht bijkunnen. Het grote verschil tussen een naafversnelling en een derailleurversnelling is dat bij een naafversnelling niet de ketting maar de tandwielen van plaats veranderen tijdens het schakelen. Schakelen doe je bij een naafversnelling als je niet trapt. Het kan ook tijdens het stilstaan.
Het aantal versnellingen bij een naafversnelling kan maximaal 14 bedragen, maar meer dan 8 is zeldzaam. De naaf kan ook de rem en een naafdynamo bevatten. Vrijwel alle fietsen met een naafversnelling maken gebruik van een Shimano Nexus naaf.
Derailleur versnelling
Een derailleur werkt met een fietsketting die, als je schakelt, van het ene tandradwiel naar het andere gaat. De afstelling van een derailleur luistert nauw. Als de ketting niet goed over de tandwielen gaat maakt dit een ratelend geluid en is er sprake van slijtage. Ook kan de ketting van het tandwiel lopen waarna deze er opnieuw omgelegd moet worden voor er verder kan worden gefietst.