Niet alleen de toiletten moeten genderneutraal worden, ook de fietsen. Naar aanleiding van een Zweeds onderzoek pleit Veilig Verkeer Nederland voor het einde van de herenfiets. De fiets met stang is namelijk veel gevaarlijker dan een damesfiets. De huidige damesfietsen worden dan genderneutrale fietsen.
Meer kans op hoofdletsel bij een herenfiets
Uit een Zweeds onderzoek met crashtests blijkt dat de fietsstang van een herenfiets er voor zorgt dat de berijden bij een val veel sneller met zijn hoofd de grond raakt. Dit komt omdat men op een herenfiets meer voorovergebogen zit en omdat er minder bewegingsruimte is bij een val.
Meeste verkochte fietsen zijn al damesfietsen
Los van het gevaar van een herenfiets is er ook het comfort. Vooral oudere mannen, die minder beweeglijk zijn, kiezen tegenwoordig al vaak voor een damesmodel. Dat is goed te zien aan de verkopen van elektrische fietsen. Verreweg de meeste elektrische fietsen die verkocht worden zijn damesfietsen. Steeds vaker kiest een ouder stel dat samen elektrische fietsen koopt voor twee damesmodellen zonder stang. Bijna 90% van de verkochte e-bikes is momenteel een damesfiets. Bij de gewone fietsen is dat overigens ook al 60%.
Video: Waarom heeft een herenfiets een stang? (Willem Wever)
Hippe damesfietsen ook populair bij moderne mannen
Maar ook jongeren kiezen steeds vaker voor een damesfiets. Jongens en jonge mannen vinden het vaak geen probleem meer om op een damesfiets rond te karren. Veel studenten, ook mannen, kiezen voor een hippe omafiets.
1 model fiets, ook goed voor de prijs
En tenslotte, de fietsenindustrie en de fietsenwinkels. Ook die hebben er alleen maar voordeel van als er voortaan maar één model per fiets ontworpen, gemaakt, gepromoot en verkocht hoeft te worden. De voorraden en kosten kunnen daardoor dalen, en dat kan ook weer gunstig zijn voor de prijs van de damesfiets genderneutrale fiets.
Een uniseks fiets met lage stang
De fietsstang heeft wel een functie. Deze zorgt voor meer stabiliteit. Op dit gebied zijn damesfietsen dan ook ondergeschikt aan herenfietsen. Het damesmodel is echter ooit bedacht omdat vrouwen met een rok of jurk last hebben van de stang. Bij de toekomstige genderneutrale fiets (of uniseks fiets zoals de fietshandel hem noemt) komt er dan waarschijnlijk ook een stang die dusdanig laag geplaatst wordt dat deze niet hinderlijk is bij het opstappen, afstappen en het dragen van een rok.