Home » , » Brincker Bretagne (review). Beste E-bike met middenmotor

Brincker Bretagne (review). Beste E-bike met middenmotor


De Bretagne is een succesvolle elektrische fiets van de Nederlandse e-bike specialist Brinckers. Deze elektrische fiets was onder andere testwinnaar van de Nationale E-Bike Test 2018 (categorie elektrische fiets met middenmotor). Wat maakt de Brinckers Bretagne tot de beste elektrische fiets? Hier een review.

De Brinckers Bretagne is verkrijgbaar in twee varianten waarbij de verschillen hem in de versnellingsnaaf en de remmen zitten. We kijken hier naar beide modellen die beide met zeer hoge korting online te koop zijn.

Review Brinckers Bretagne M8

De Brinckers Bretagne M8 is de voordeligste van de twee, en dit het model dat bij de Nationale E-bike test tot beste elektrische fiets is uitgeroepen. De Brinckers Bretagne M8 is te koop als herenfiets en als damesfiets, waarbij het damesmodel een lage instap heeft. Deze versie wordt door de lage instap ook veel door mannen gekocht. Vooral senioren vinden een lage instap plezierig.



In tegenstelling tot vooral e-bikes met middenmotor van buitenlandse makelij valt het bij de Brinckers Bretagne niet meteen op dat de fiets over een middenmotor beschikt. Deze Bafang middenmotor is netjes tussen de trappers weggewerkt, en de accu is niet aan het frame gekoppeld maar zit netjes onder de achterdrager weggewerkt. Hierdoor zit de Brinckers Bretagne er uit als een gewone (maar mooie) Nederlandse fiets. Een goed afgewerkte fiets ook, met bijvoorbeeld de achterverlichting die in de accu is weggewerkt.


De Bafang middenmotor is klein maar krachtig (80 Nm). Het voordeel van een middenmotor is de natuurlijk aanvoelende aandrijving via de trappers. Dit rijdt heel comfortabel, en dat rijcomfort wordt nog op tal van manieren vergroot. Bijvoorbeeld door de comfortabel verende voorvork en verende zadelpen, het comfortabele Selle Royal fietszadel en de luxe handvatten.

Review Brinckers Bretagne M330

Dit is de duurdere versie. Maar wat zijn de verschillen? Het belangrijkste verschil is de naafversnelling. Bij de M8 is dat een Shimano Nexus met acht versnellingen, bij de M330 een traploze NuVinci 330. Bij een traploze NuVinci versnellingsnaaf heb je een hendel op je stuur die je kunt verschuiven om te bepalen hoe zwaar je fietst. In tegenstelling tot een normale versnelling klik je deze niet in een bepaalde versnelling maar kun je exact de gewenste trapzwaarte kiezen. In feite heb je tussen de zwaarste stand en de lichtste stand een onbeperkt aantal versnellingen tot je beschikking.

Verder lijkt de traploze versnelling op de automaat bij een auto. Als je stopt schakelt de versnelling automatisch terug naar de laagste stand, en als je weer wegrijdt schakelt de NuVinci automatisch met de snelheid op.

Zo'n traploze versnelling is erg handig maar heeft ook een nadeel. Zo'n versnelling trapt altijd zwaarder dus je moet harder werken om dezelfde snelheid te halen. Daarom is de traploze versnellingsnaaf bij gewone fietsen min of meer mislukt. Bij elektrische fietsen heb je er (als de ondersteuning aan staat) niet echt last van, maar doordat de ondersteuning wel harder moet werken gaat de actieradius (de afstand die je op de accu kunt afleggen) wel naar beneden.

Hieronder zie je een demonstratie van de NuVinci traploze versnelling in een video.


Een ander verschil tussen de M8 en de M330 betreft de remmen. Waar de M8 het met een rollerbrake en een V-brake moet doen beschikt de Brinckers Bretagne M330 over een hydraulische velgrem.
-->